Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Jeans, landslag och lite klarinett

Publicerad 2006-06-03 13:54:33 i Sport

Först. Oj då!

Nu till det viktiga, nämligen fotbollen. För det första så betydde gårdagens match ingenting, om det är något som Bengt-Åke lärt oss under vintern så är det att det gäller att vinna de viktiga matcherna.

Så, nog om det nu, till matchen!

Under det senaste året så har jag inte sett så många landskamper på tv, av den enkla anledningen att jag bara har tillgång till svt och fyran. Men i går hade jag lyckats ta mig till ett tv3-hushåll, och fick äntligen se landslaget igen.

Det har ju varit mycket prat om Kim Källström eller Anders Svensson (och här kommer lite till), och nästan samtliga medierepresentanter föredrar Kim. Enligt skriverierna har han tagit stora kliv framåt, så jag var spänd på att se hur han utvecklats.

Ska jag gå på gårdagens match så har det inte hänt så mycket, det var samma gamla vanliga Kim. Ambitiös, bra skott, bra tillslag på liggande boll men även omständig, gick bort sig emellanåt i defensiven och tappat tempo allt eftersom. Jag tyckte jag kände igen mönstret, en bra inledning men efter en kvart tröttnar han, och när han blir trött (eller pressad) är felprocenten hög. Desssutom håller han fortfarande ett lägre bolltempo än Anders Svensson, som oftare spelar på ett tillslag. Fast Kim har sina anhängare i media. (Notera till exempel att journalisten skriver om målvaktens turliga räddning på Kims tunga skott, medan Anders lyckats få huvudet på bollen som studsar i stolpen.)

Nu ska jag väl säga att jag inte tyckte Anders Svensson imponerade så mycket han heller, utan att det är nog ganska hugget som stucket vem av de båda som får starta. Jag misstänker att båda kommer att få chansen från start någon gång under gruppspelet i VM.

Hur kommer laget att se ut? Jag tror att Lagerbäck kommer att välja följande startelva i premiären mot Trinidad & Tobago.

-------------------------------Isaksson------------------------------

Alexandersson---Mellberg-------Lucic------------Edman

------------------------------Linderoth-----------------------------

Wilhelmsson------------Svensson---------------Ljungberg

---------------Zlatan---------------------------Henke-------------


Efter att ha sett gårdagens match så tror jag inte att Anders Svensson är aktuell på kanten längre, utan han och Kim kommer att få göra upp om den centrala mittfältsplatsen. På högerkanten handlar det nog om två av Alexandersson, Micke Nilsson och Christian Wilhelmsson, även Mattias Jonson har en liten chans att få starta mot svårare motstånd. Spelarna som jag ännu inte nämnt kommer inte att få starta i VM om det inte blir skador, de som har chansen på lite speltid är anfallarna Elmander, Allbäck och Rosenberg.


Jag har spelat på min klarinett för första gången på säkert ett år. För ett par dagar sedan återupptog jag arbetet på låten jag tidigare kasserat, bland annat blev det en hornstämma på synthen. I ett försök att slippa synthen så åkte klarinetten fram, men den blev inte någon succé. Det tog inte mer än ett par minuter innan jag fick ont i käkarna av spelandet, så hornstämman får vara kvar. Den låter faktiskt riktigt bra för att vara från min synth, det går till och med att höra att det ska föreställa ett horn.

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-06-03 14:18:38

jeansnamnet är urskoj. såg det igår på aftonbladet å skrattade en stund. resten av ditt inlägg ska jag va ärlig å säga att jag inte orkade läsa :) bara sista stycket. :)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-06-03 14:43:41

Jag misstänker att det nog i allmänhet är så att mina sportinlägg har ganska få intresserade läsare, men eftersom jag är så intresserad som jag är så skriver jag dem ändå:)

Jeansnamnet är nästan lika roligt som att Honda tänkte lansera en bil vid namn Honda f*tta, som (enligt den första pressreleasen) såg liten ut från utsidan men var rymlig inuti:) Lämpligt nog byttes namnet ganska snabbt ut mot det mer passande Honda Jazz.

Postat av: stina

Publicerad 2006-06-03 16:45:56

ja, fast H&M är ju svenskt:) tydligen öppnades även första butiken 1947. där ser man!

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-06-04 19:25:03

Jag såg ju inte matchen mot Chile, men innan dess kändes det verkligen som att Mikael Nilsson skulle ta backplatsen och inte Alex, fast mot Trinidad kanske det blir Alex ändå.

Sportinläggen är ju dina intressantaste:-)

Trodde det var Fiat, men det var alltså Honda. Kul bil det där. Och jeansen verkar bara vara avsedda att bäras av tjejer. Orättvist:-)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-06-04 19:40:39

Jag såg inte Finlandsmatchen, fast jag har förstått att Sverige var betydligt bättre i andra halvlek. Mot Chile var det tvärt om, Sverige dominerade första men orkade inte bry sig i andra, vilket gjorde att Alex inte hade mycket att göra i försvarsväg. Offensivt var han närmast lysande, två bra inlägg (med vänstern!) och många bra uppspel längs backen.

Mikael Nilsson hade det betydligt svårare, och imponerade följdaktligen inte lika mycket. Så det är svårt att jämföra deras insatser på ett rättvist sätt.

Det som får mig att tro att Alex startar är att han har gjort det i båda träningsmatcherna (och varit ungefär jämnbra med Mikael Nilsson), men han har ju ändå startat. Dessutom tycker jag att det gick att ana att Alex var förstaval då truppen presenterades. Det är visserligen ett tag sedan, men det har knappast hänt så mycket som förändrar läget.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela