Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

OS gick nästan för bra!

Publicerad 2006-02-27 14:00:34 i Sport

Kan det gå för bra i ett OS? Jag undrar om det inte kan det. Sverige har verkligen haft stolpe in i detta mästerskapet, och tagit långt fler medaljer än vad någon drömt om. Men i och med att vi tagit så många medaljer så känns det som att deras värde har minskat. I tidigare vinter-OS har jag kunnat bli riktigt glad för en bronsmedalj, nu kände jag mest besvikelse efter Anjas brons i störtloppet och Anna-Carin Olofssons silver i sprinten, och det vill jag ju inte göra. Jag vill bli glad för alla medaljer.

Med det är nog så att när allt går bra glömmer man hur små marginalerna är för att det ska gå dåligt. Att Anja skulle kört ur i slalomen, att ACO skulle missat ett skott mer i masstarten, att Hetland skulle dragit med sig Lind i fallet i sprinten eller att Jokkinen skulle satt chansen med en halvminut kvar av finalen.

DN har verkligen drabbats av segerruset och tagit det hela ett steg längre. De lyckades glömma bort ett guld när de satte sina betyg på de svenska OS-deltagarna! Under betyget 1 (underkänd) fanns Lina Andersson och motiveringen löd:

Elva i sprinten, 33:a på milen och en bruten tremil. Kan inte bli annat än underkänt.

Anna Dahlberg fick en tvåa (godkänd) och följande rader:

Fick koncentrera sig på sprinten, men var chanslös i semin. Nära underkänt.

Lina och Anna tog som ni säkert kommer ihåg guld i sprintstafetten, men det hade DN glömt. Kanske säger det mer om DN:s sportredaktion än något annat, men ändå. Dessutom glömde de damernas stafett, Dahlbergs fina startsträcka nämns inte, och om Elin Ek och Anna-Karin Strömstedt (som båda får underkänt) står följande:

Elin Ek
Visade ändå stor vilja när hon tömde sig på milen, men placeringarna är för svaga.

Anna-Karin Strömstedt
Strömstedt spänner bågen, men individuellt höll det inte för debutanten. Hade inledningsvis problem med att hennes astmamedicin inte var godkänd.

Som tur var vaknade minnet hos sportredaktionen efter ett tag, den version av betygen som ligger ute på nätet ser annorlunda ut. Kanske kan de skylla på att de jobbat hårt och mycket under ett par veckor, men att ge en guldmedaljör undekänt är ändå i mesta laget.

Kommentarer

Postat av: hannie

Publicerad 2006-02-27 22:03:43

Sjukt dåligt av DN. Du ska inte vara besviken på Anjas störtloppsmedalj. Hon trodde ju själv inte att hon skulle ta medalj i den grenen alls. Om du ska vara besviken på någon av Anjas medaljer så får det bli kombinationen (som Anja själv verkligen är. Hon är fortfarande sur).

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-02-27 23:13:53

Som tur är släppte besvikelsen snabbt, och efter att hon tog sitt guld så är jag inte besviken alls, inte ens över kombinationsbronset:) Du har helt rätt, hennes tredjeplats i störtlopp är en jätteprestation!

Om jag är besviken på något så är det damernas längdstafett, skidskyttestafetten och Nybergs femteplats, fast besviken är inte rätt ord. Jag tycker att det var så väldigt synd att de inte fick medalj, för de var verkligen värda det.

Jag tycker verkligen inte om när någon gör en jätteprestationmen inte når ända fram, som fotbollslandslaget i EM. Hade de vunnit mot Holland (som de var så nära att göra) hade turneringen varit en av de stora, inte fullt så stort som VM -94 eller hockeyguldet i söndags, men strax efter. Nu blev det, trots Henkes nick, Zlatans klack och Jonsons kvittering bara ett antiklimax.

Jag är rädd för att t.ex. stafettinsatserna nu kommer att glömmas bort helt i medaljregn, och det är ju inte så konstigt, det blev ju bara fjärdeplatser.

Postat av: stina

Publicerad 2006-02-28 09:14:17

nejdå, jag lovar dyrt och heligt att aldrig glömma bort stafettinsatserna :)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-02-28 20:16:49

Bra Stina, men räkna med att jag kommer att testa dig när vi träffas framöver:)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-03-01 15:36:38

jag lovar också att minnas. Och eftersom jag är som jag är så undrar jag om inte det som sitter djupast, näst efter hockeyguldet, är Carl-Johan Bergmans upplopp i skidskyttestafetten:-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela