Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

En liten teori kring OS-sändningarna (och en del annat)

Publicerad 2006-02-12 01:09:41 i Sport

Idag blir det lite tankar kring OS (vad annars), och allra först en teori om sändningarna. Kan det vara så att SVT insett att de inte kommer att ha råd att med de svindyra OS-rättigheterna i framtiden, och därför redan nu försöker vänja oss vid sändningar som består av sammandrag och studioprat? För det har varit väldigt mycket sådant under premiärdagen. Peter Jidhe, Jan Rippe och Ingvar Oldsberg gör sitt bästa för att underhålla. Redan innan OS sa svt-Ledningen att man skulle satsa mer på Turin-OS än något tidigare vinter-OS. Sedan framkom det att den totala sändningstiden skulle bli mindre än hälften av var den var under Salt Lake City-OS, men det var visst inte det de syftat på, det handlade om att de har två studios på plats den här gången!

Jag tänkte nu berätta en hemlighet för svt-ledningen, om de hinner ta en paus från beundrandet av tittarsiffrorna. Jag tror inte att det är så att folk tittar på svt, jag tror att de tittar på OS. Det är en ganska stor skillnad, även om jag inte är säker på att svt-journalisterna fattar det. Redan i OS-kröninkan från Athen går det att märka vad de (i det här fallet Albert Svanberg och Peter Jihde) fokuserar på. En hyfsat stor del läggs på svt:s egna kommentatorers insats, främst skrikandet som Paolo Roberto och Johan Ejeborg står för. (Hur kan förresten Ejeborg få kommentera skidskytte? Skrika kan han, men inte skidskytte. Vad är näst, Paolo Roberto som alpin expertkommentator istället för Stig Strand?)

Samma syndrom märktes idag. När Peter Jidhe fick frågan vad han såg fram emot mest under eftermiddagen svarade han André Pops intervju med Anja Pärson. Det säger en hel del om hur svt prioriterar. Nu är det här inte så konstigt. Är man journalist så tänker man nog främst på de delar av OS som man själv kommer i kontakt med, som intervjuer. Det är nog därför som Albert Svanbergs främsta minne från Athen är Kenteris/Thanou-skandalen. Ur en journalistisk synvinkel dominerade det OS-arbetet, och tog en stor del av arbetstiden. För oss tittare däremot är nog J-O:s matcher och friidrottarnas guld det som fastnat bäst, och tur är väl det. Jag skulle vara otroligt tacksam om svt kunde bry sig mer om idrotten och mindre om snacket vid sidan om!

Media har en vilja att underhålla, och alltsom oftast får den ta över alltför mycket. Som i svt:s studio med Jidhe/Rippe. Fast de är ändå klassen bättre än aftonbladet, som skapat sin årliga storm i en ankdamm genom Lasse Anrells påhopp på Norge och Finland. Konstigt att aftonbladet tycker att gnabbandet mellan nordiska journalister är en stor nyhet. Eller förlåt, aftonbladet sysslar ju med underhållning, inte journalistik. Hur dum kan jag bli?

Nu till idrottandet. Det pratas mycket om Foppa, och jag tycker att han borde ha lämnat återbud för länge sedan. Han är skadad, och är man skadad ska man inte tävla. Speciellt inte med ljumskskador, de har väldigt svårt att läka helt och kan lätt förvärras, och gör de det kan det ta halvår innan det blir bra. Dessutom kommer allt att handla om Foppas ljumskar nu, det finns en risk att media och till och med spelare glömmer att det ska spelas matcher även om inte Foppa kan vara med.

Och så var det det här med medaljer. När jag tippade åtta glömde jag nog Sven Nylander-effekten som oftast drabbar svenskarna, dvs en fanstastisk förmåga att bli fyra. Undrar om de aktiva har lyssnat på Sven's föreläsningar. Kanske borde jag ändra mitt tips till en bronsmedalj till Anja i kombinationen, och 12 fjärdeplatser i övrigt?


Kommentarer

Postat av: We Might As Well Be Strangers

Publicerad 2006-02-12 01:25:00

Träffade en Mats-Ola en gång i hultsfred. Värt vetande va? :)

over and out

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-02-12 09:58:15

Absolut värt att veta, även om det knappast var den Mats-Ola som den här bloggen är dedikerad till som du träffade:)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-02-12 20:14:58

Kanske blir det en enorm Nylander-orgie. Men de två inledande tunga medaljmissarna var dock helt enligt planerna i mitt OS-tips. Vi får väl se. Jag håller med dig om att vi tittar på OS och inte på SVT, men nog är vi ändå glada att det är de som har det och ingen annan. I längskidor och alpint är kommentatorerna överlägsna alla andra kanaler. Sedan finns det ju en hel del pauser mellan grenarna och OS-sporter som inte är särskilt intressanta för den stora publiken. Jag tycker personligen att det är helt ok med lite studiosnack då, bara det inte blir för fånigt. För mig som sitter här med Eurosport kan man ju alltid slå över;-)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-02-12 20:43:56

Jag håller dock med dig om Ejeborg och Anrell o.s.v. Hela sportvärlden börjar ju för övrigt bli mer underhållning den med.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-02-13 01:27:37

Visst kunde det varit värre, men jag stör mig fortfarande på Jidhe/Rippe. I Athen-OS fick Jidhe hållas i studio Zorba, och där funkade han ok. Ville man se direktsänd idrott visste man att man inte skulle kolla på Zorba, i övrigt var det dock Jidhefritt (som jag kommer ihåg det).

Nu är det Jidhe mest hela tiden. Ikväll växlade de till exempel mellan shorttrack och studio en massa gånger. Som tur är bryr jag mig mycket lite om shorttrack, men det kändes ändå onödigt. Jag är intresserad av själva idrotten, inte pratet mellan.

En av de stora fördelarna med förmiddagssändningarna är att det är mycket mindre studioprat då, och mycket av det mest intressanta avgörs som tur är tidigt på dagen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela