Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Go find yourself in someone else

Publicerad 2006-08-02 16:37:09 i Musik

För någon vecka sedan eller möjligen två skrev jag om att nya U2-låtar hade läckt ut. Jag var inte överdriver imponerad, men en av låtarna lät intressant. Nu har det dock kommit fram att just den låten inte är en U2-låt, utan att det är en av gitarristerna i the Strokes som är ansvarig. Han hade tydligen varit på besök hos Bono, och då spelat upp lite låtar från sin kommande soloplatta. Vill ni lyssna på en tidigare version av låten (som tydligen heter In transit) så kan ni göra det här.

Dock verkar resten av låtarna som läckt ut vara skrivna och framförda av U2.


Det inträffade får mig återigen att tro att det bästa för mig vore att strunta i U2. Men det finns några småsaker som gör att jag inte vill, och en av dem heter Mercy. Låten skrevs och spelades in till förra skivan, men valdes i sista stunden bort. Enligt Blender gick det till så här:


As it stands, the album is three seconds shy of an hour and, as Bono says, "too much of a good thing is a bad thing," so drastic measures need to be taken.

"I have a theory," Mullen begins, and a reverential silence descends as the drummer -- traditionally the first band member to be shouted down in these situations -- states his case. After just five minutes, it has been unanimously decided that the track "Mercy," a six-and-a-half-minute outpouring of U2 at its most uninhibitedly U2-ish, must go.

Hence a song that any self-respecting band would be proud to call a single becomes what Bono immediately anoints "the best B-side you've ever heard."



Någon b-sida har Mercy inte blivit (ännu i alla fall), men lyckligtvis läckte den ut. För enligt mig är det den bästa låt U2 gjort under 2000-talet. I och för sig misstänker jag att en av anledningarna till att jag tycker så mycket om den är för att den är outgiven, men jag tror inte det räcker för att förklara allt. Hur som helst, än vill jag inte ge upp U2.


För övrigt var min mormors farfar och min mormors farmor kusiner. Om ni undrar varför jag är som jag är alltså.


Det spöregnar ute, när jag kollade för någon timme sedan hade det kommit 40 mm sedan i går kväll. Men det behövs kanske.

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-08-02 22:09:09

nog behövs det regn alltid... samtalsämnena i det här landet börjar ju ta slut :) fast det är trist att regnet känner att det måste ta igen hela sommaren...

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-08-02 23:43:57

Sant, att gnälla på vädret är ju något av en svensk nationalsport:) Det har allt varit synd om utövarna ett tag...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela