Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Insikter från en bilresa

Publicerad 2006-04-17 00:00:10 i Musik

Jag har i dag tillbringat några av dagens timmar i en bil, och som så ofta då så var det ett och annat som slog mig. Den här gången handlade det om musik.

* Skivbolaget Warner anser att hälften av de svenska popklassikerna (7 av 14) är skrivna av Glenmark, Orup och Strömstedt. 12 av 14 av låtarna på skivan som heter just svenska popklassiker är dessutom skrivna under 80-talet.  Min lillasyster och jag satt och tävlade om vem som först kunde identifiera låtarna och artisterna (vi hade inget skivfodral utan fick gissa) och skrämmande nog var nog jag bäst på det. Får skylla på att min syster missade flera år i början av 80-talet. För säkerhets skull är det väl bäst att säga att skivan inte är min.

* Versen till jumpers När hela världen står utanför låter precis som om det vore en Jakob Hellman-låt. Samma röst och samma typ av melodi. Så ett tag satt systern och jag och undrade om det här var en Jakob Hellman-låt som vi missat, men så kom refrängen och vi kunde konstatera att det var en jumper-låt. Fast det var så likt att jag anser att Jakob bör få eventuella royalties, även om han knappast vill stå för låten.

* Om man skapade en väl vald lista med 30-talet ord som inte fick användas i poptexter skulle större delen av artisterna på skivan jag nämnt ovan knappt kunnat skriva några texter alls. Jag tror att en sådan lista skulle vara en bra idé. Förbjud ord som hjärta, ögon, läppar, ängar och hav, så tvingas artisterna vara orginella och nyskapande. Just en sådan lista med förbjudna ord (fast med engelska ord då) försökte producenten Flood tvinga på Bono under skrivandet av Zooropa.

Fast jag ska väl erkänna att mina små försök sannerligen inte är så nyskapande de heller, så jag ska nog testa om mina texter blir bättre om jag har en lista med förbjudna ord. Jag återkommer säkerligen till detta framöver!

* Min Beatlesperiod håller på att klinga av efter några veckors ganska intensivt lyssnande, vilket gör att det finns en möjlighet för annan musik att ta den platsen. Närmast ju nu är Tomas Andersson Wij, speciellt Stjärnorna i oss som är en alldeles briljant, om än melankolisk, skiva.

Kommentarer

Postat av: stina

Publicerad 2006-04-17 09:26:59

fast det mest intressanta och utmanande är ju att använda de förbjudna orden fast på ett helt nytt sätt. då kan det bli riktigt bra :) tror jag.. :)

Postat av: Robodan

Publicerad 2006-04-17 09:51:32

Innebär det att Jumper platsade bland popklassikerna? :-)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2006-04-17 11:06:29

Robodan: Japp, enligt warner är jumper ansvariga för en av sveriges 14 popklassiker:)

Stina: Du har helt rätt i att det är sättet de används på snarare än orden själva som är problemet, tanken att förbjuda dem helt är kanske att lite väl långt gången, men det skulle nog funka! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela