Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Vilken är den bästa versionen av ”Hallelujah”?

Publicerad 2005-10-10 18:21:30 i Musik

Först ska jag väl klargöra att det är Leonard Cohens låt jag pratar om, inte Christian Kjellvanders eller Nick Caves. Nå, då kör vi!

 

5. Min version

 

Den klart sämsta versionen. Oavsett om artisten väljer piano eller gitarrkomp så skiner den musikaliska inkompetensen igenom. Instrumenteringen (enbart piano eller gitarr) ställer stora krav på utövaren, och i det här fallet så kan han inte alls leva upp till dem. Det är dock falsksången som tveklöst är det största problemet. Oavsett tonart är det inte många toner som träffas. Turligt nog finns denna version inte inspelad, så de allra flesta människorna har sluppit denna grova misshandel av ett mästerverk. Sammanfattningsvis är den här versionen en styggelse.

 

4. Leonard Cohen

 

Vanligtvis brukar jag av princip hävda att originalet är bäst. Den här gången går det tyvärr inte, då Cohens version är lite för långsam och har lite för många körer för att kunna förmedla känslan eller allvaret i låten. Naturligtvis ska Cohen ändå ha mycket beröm för att ha skrivit låten, men det finns minst tre versioner som är bättre.

 

3. Bono

 

Någon gång under mitten av nittiotalet spelade Bono in en version som släpptes på en till Cohen dedikerad hyllningsskiva. Eftersom U2 var inne i sin mest experimentella period just då låter den kanske inte riktigt som man kunde förvänta sig. Jag är inte så förtjust i det sätt som Bono mumlar fram versen på, men falsettsången av refrängen förlåter det mesta.

 

2. John Cale

 

Enligt IMDb är det John Cale (före detta medlem i Velvet Underground) som sjunger Hallelujah i Shrek, och han gör det bra. Det höga tempot och pianokompet gör att låten passar bra in i filmen (som även för övrigt är en höjdare). Dock har jag alltid undrat varför raden ”Maybe there is a God above” är bortklippt ur filmen.

 

1. Jeff Buckley

 

Den ultimata versionen. Väldigt känslosam och med ett fantastiskt gitarrspel. Jag är inte så imponerad av Jeff i övrigt (hur känd hade han varit om han inte drunknat under mystiska omständigheter?), men det här är nästan så bra som det kan bli.

Kommentarer

Postat av: Robodan

Publicerad 2005-10-10 22:08:16

Fridas och Oskars version slår ut flera på listan. Buckley är dock oslagbar. Jag har inte hört din version, men jag kan tänka mig att den står sig hyfsat trots allt:-)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2005-10-10 22:26:38

Eftersom jag inte hört Fridas och Oskars har jag svårt att uttala mig om den, men jag misstänker att den skulle stå sig bra!

Postat av: Stina

Publicerad 2005-10-10 22:33:53

k's choise version är fantastiskt bra också. den finns bara som liveversion men du ska få höra. dom är ju ett av världens bästa band!

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2005-10-10 23:48:04

En version till jag inte hört. Du ahr helt rätt i att jag måste höra den!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela