Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

”Människor är i regel döda”

Publicerad 2005-10-12 01:43:07 i Böcker

Nej, citatet i rubriken syftar inte på någon andlig nöd på grund av vår ytfixerade och känslokalla värld. Den är tagen från titeln på essä skriven av Carl-Axel Moberg, som jag i och för sig inte läst. Den står däremot omnämnd i Peter Nilsons bok ”Stjärnvägar”, och det är där jag har läst om den. Essän innehåller en uppskattning på hur många människor som levt på jorden, och kommer fram till att de flesta redan är döda. En uppskattning av Peter Nilson kommer fram till att minst 30 miljarder redan har levt.

Det jag vill komma fram till, även om det knappast märks i det förra stycket, är att Peter Nilson är en fantasisk författare. Till yrket var han astronom, vilket har givit honom det kosmiska perspektiv som gjorde att han hyllades då han var i ropet för 15 år sedan. Hans böcker är ofta mörka, ibland närmast skrämmande, alltid tankeväckande och innehållsrika. Om man är intresserad av att få sin världsbild utmanad är Nilson rätt man att göra det.

Kommentarer

Postat av: syster

Publicerad 2005-10-13 11:43:45

jag måste bara meddela att jag känner mig ohemult nöjd med nyaga-julklappen för hur många år sedan det nu blir. det var så lite så. :)

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2005-10-13 22:36:07

Ja, det var sannerligen lite. Inte mycket alls, inte på något sätt:-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela