Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Författartips om någon behöver ett sådant

Publicerad 2005-10-28 17:13:10 i Böcker

Eftersom jag sagt så mycket positivt om Peter Nilson tänkte jag att det var dags att lyfta fram en till av min favoritförfattare, nämligen Peter Englund. Englund är historiker till yrket, specialicerad på 1600-talet, och vid sidan av det medlem i Svenska Akademin. Genombrottet kom med boken Poltava, som skildrade slaget vid just denna stad. Han håller även på att ge ut en biografi över Erik Dahlberg, två av de tänkta tre böckerna är utgivna och som man kan misstänka på grund av de tre böckerna är det en inte bara en noggrann biografi över Dahlberg utan även en bra beskrivning av Sverige som en nybliven stormakt mitt på 1600-talet.

Mina Englundfavoriter är dock hans essäsamlingar som "Tystnadens historia", "Förflutenhetens landskap" och framförallt "Brev från Nollpunkten" som handlar om det mörka 1900-talet. I mitt tycke är det i essä-form som Peter Englunds breda kunnande, fantastiska språk och förmåga att se saker ur många synvinklar bäst kommer till uttryck. Trots det kanske inte så orginella ämnesvalet i "Brev från Nollpunkten" är den ändå en av de absolut bästa böcker jag läst.

Kommentarer

Postat av: Robodan

Publicerad 2005-10-30 10:15:04

Peter Englund är ett unikum. Han är grymt bra. Han har nu också skrivit om kriget i Irak.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Publicerad 2005-10-30 13:39:44

Japp, jag har läst dem i DN. Fantastiskt bra, men vad kund man annars vänta sig

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela