Mats-Olas Fanclub

Enginn sér, á bak við orðin tóm býr alltaf eitthvað

Det här skriver jag bara för att verka smart

Publicerad 2005-10-05 22:42:19 i Allmänt

Nobelpriset i fysik tillkännagavs igår. De senaste åren har just fysikprisen känts lite spännande. Kommer jag att känna till någon av pristagarna eller deras forskning? Än så länge har svaret varit nej, på båda frågorna. För att ingen ska föreslå att 180 poäng teknisk fysik varit i onödan är det nog bäst att tillägga att jag har lättare att första vad forskningen handlar om än de flesta. Något har jag lärt mig.

 

Vad är det då jag väntar på? Ett kort svar vore Michael Berry, amerikan och forskare inom kvantkaos. Jag har pratat med ett par av mina gamla föreläsare om möjliga pristagare, och han som även var examinator för mitt exjobb tyckte att Berry vore en lämplig pristagare. (Nu finns det väl knappast någon forskare som inte kan komma på någon kollega som är värd ett nobelpris. Ens eget forskningsfält är ju alltid det viktigaste.) En detalj som talar för Berry är att nobelstiftelsen för några år sedan betalade för ett symposium om kvantkaos. Ett nobelsymposium brukar ses som ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för att någon inom fältet ska få ett pris.

 

Jag har alltså skrivet ett exjobb inom kvantkaos. Ja, jag ska väl i ärlighetens namn säga vi, för vi var två stycken som gjorde det. Undrar om det finns något namn som låter lika svårt som ”kvantkaos”. Givetvis är det inte så svårt, säg den forskare som tycker att hans eget område är svårt. Jag kanske skriver något mer om kvantkaos så småningom, även om allmänhetens intresse nog inte är så stort.

 

Åter till Berry. Inte nog med att han antagligen är kvantkaosets viktigaste namn, han har även bevisat spinn-statistik-teoremet (även känt som Paulis exklusionsprincip) inom icke-relativistisk kvantmekanik. (Jag har läst artikeln, men jag får nog erkänna att jag inte förstod så mycket.) Visst låter även detta ohyggligt svårt! Givetvis är han värd ett pris.

 

Om Berry, eller någon annan som jag faktiskt hört talas om, någon gång får priset är väl svårt att veta, men oj vilket bra läge jag kommer ha. ”Ja, den upptäckten läste jag ju om redan 2003. Visste ni att han har diskuterat med min examinator om problemet som jag arbetade på i mitt exjobb?” Hoppas verkligen att jag får chansen att vara så dryg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela